IT Support +45 60 53 61 10

Backup og Datagendannelse

Rigtige mænd tager ikke backup – De græder!

Hvornår var sidste gang du fik lavet en komplet backup af din computer, mobil eller tablet, eller måske bare de vigtige dokumenter eller billeder? Datagendannelse bliver nødvendigt, når der ikke er foretaget løbende backup. Det sker ofte, at man ikke lige fik indøvet en fast backup-rutine, før uheldet er ude og data er forsvundet. Ved at sikre sin backup, minimeres risikoen for datatab, og man slipper for at skulle genskabe data. Der findes en række måder at sikre sig og genskabe sine data på, hvis de er gået tabt. – En måde at sikre sig før uheldet kaldes 3. 2, 1 Backup. IP-Support anbefaler altid at tage Backup minimum 1 gang om ugen!

3, 2, 1 Backup

3, 2,1 Backup er tre komplette kopier af ens data. To af kopierne er på to forskellige medier – eks. en computer og ekstern harddisk eller lokal server, samt én kopi på et eksternt medie, eks. baseret i Skyen, eventuelt i et sikkert Hostingmiljø.

Backup før disken dør

Manglende sikkerhed i skyen

At et Backup-program gemmer jeres data i skyen, er ikke ensbetydende med, at jeres data bliver gemt sikkert eller fuldstændigt. Kryptering og datasikring, aktiv firewall beskyttelse af data er standard indenfor branchen, ændrer ikke ved at de fleste oplever fejl eller mangler i forskellige produkter og procedurer – Det sker også for databackup-løsninger og adgangen til disse. Der kan ske ved en evt. midlertidig fejl under en backup, der ikke bliver opdateret med den nødvendige historik. Båndbredden til internettet kan måske være for lille til at løsningen kan nå at opdatere inden data igen skal bruges, og hermed komme til at eskalerer problemet, uden nødvendigvis nogen er klar over det.

Få hjælp med data backup og gendannelse

IP-Support tilbyder at genskabe mistet data. Vi udfører en fejlsøgning og scanning af din computer, disk eller medie og påbegynder derefter data recovery. Vi kan bl.a. hjælpe med datagendannelse ved datatab fra mekaniske harddiske, SSD samt USB memory sticks. Vores bredde kompetencer gør, at vi kan afhjælpe når f.eks. filer er blevet slettet, krypteret, eller slettet ved uheld, eller når harddiske er defekte eller er fejlformateret. Vi tilbyder opsætning af backuprutiner, så fremtidig backup er sikret.

Hos IP-Support er vi et team af Veeam-certificerede medarbejdere der tilbyder Hosted Veeam-hosted-backup services, hvor data sikres i Geo-redundante europæiske datacentre hvor der daglige og ugentlige backups med 28 dages gendannelsestid. .


Hosted hosted backup hos IP-Support

IP-Support Backup – Aumatisk og sikker Data Backup & Replication.

Hosted Veeam-hosted-backup af din computer eller server, hvor data sikres i vores Geo-redundante europæiske datacentre
Backup udføres dagligt og ugentligt med 28 dages gendannelsestid, og som standard krypteres alle data og kommunikation.
Som MSP er tilbyder vi et team af Veeam-certificerede medarbejdere.

Hosted Veeam backup & Replication er backupløsningen baseret på VMware vSphere og Microsoft Hyper-V hypervisors.
Veeam tilbydes også til klienter som Windows og Mac computere samt NAS løsninger som eks. Synology m.fl. Backupløsning, gendannelse og replikering på både virtuelle og fysiske servere og computere.

Vidste du at Veeam kan tilbydes som Hosted Microsoft 365 Backup?
Veeam der er guld-partner med Microsoft tilbydes også til klienter som Windows og Mac-computere samt eks. Synology m.fl.
Kort fortalt: En backupløsning og gendannelse til både virtuelle og fysiske servere og computere.

Se nogle af de mange priser Veeam har vundet de seneste år på Veeam.com/awards

Netværk

Hos IP-Support er vi eksperter i netværk
Vi har leveret netværksløsninger til virksomheder, butikker, caféer, skoler, lagerhaller, sportshaller, boligforeninger, events og en længere række private hjem. IP-Support kan levere alt fra færdige standard-netværkskomponenter til design af netværk specielt tilpasset virksomhedens behov!
Vores kvalitetssikring, datahåndtering og service udføres med fokus på sikkerhed og du vil blive holdt informeret gennem hele forløbet.
På denne måde sikre vi den nødvendige ydelse og sikkerhed til konkurrencedygtige priser. Vi servicerer også andre producenters udstyr efter behov.
Vores installationer kan for eksempel med fordel, kontrolleres via skyen med optimal support og service. Vi udfører primært netværksløsninger med Cisco, Untangle eller Ubiquiti Networks professionelle produkter, afhængig af virksomhedens behov

Serviceaftale/Klippekortsordning

Har virksomheden løbende udfordringer på IT-området eller bare brug for hjælp til at vedligeholde jeres netværk, computere eller mobiler, tilbyder vi fordelagtige managed-serviceaftaler.
De fleste kunder gør brug af vores klippekortsordning 10 eller 20 timer, inden for en given SLA aftale.

Kontakt os via mail eller telefon:
kontakt@ip-support.dk eller på +45 5361 1030.

De mest almindelige Mac opstartsbilleder, som vises, når den starter

De mest almindelige Mac opstartsbilleder er nogle af de skærmbilleder, som du muligvis ser på din skærm, når din Mac starter op.

Startskærme kan variere efter Mac-model, operativsystem (macOS) og andet. Nogle skærmbilleder, eksempelvis forbudssymbolet eller spørgsmålstegnet, betyder, at du skal afhjælpe et problem, før din Mac kan fuldføre opstarten. For alle Mac-modeller gælder det, at starten er afsluttet, når Finder-menulinien, skrivebordet og Dock vises.

Forbudssymbol

Forbudssymbol

En cirkel med en linje gennem betyder, at den valgte startdisk indeholder et Mac-operativsystem, men det er ikke et MacOS, din Mac kan bruge. Du skal geninstallere MacOS på disken.

Spørgsmålstegn

Startdisk er ikke tilgængelig

Mappe med et blinkende spørgsmålstegn indeni

En mappe med et spørgsmålstegn angiver, at den valgte startdisk ikke er tilgængelig eller ikke indeholder et Mac-operativsystem. Lær, hvordan du løser et blinkende spørgsmålstegn.

Tom skærm

startskærm – bare giv den tid!

Tom skærm

Det er normalt, at der vises en tom skærm en eller flere gange under starten. Den kan være sort, grå, blå eller et skrivebordsbillede. Hvis der ikke vises et billede efter et stykke tid, skal du kontrollere, at din skærm er tændt, tilsluttet, og at der er skruet op for dens lysstyrke.

Hvid skærm

Den er formentlig gal med grafikken

Tom skærm

Grafikkortet på din computer har det ikke så godt og skal enten renses eller udskiftes.

Apple-logo med statuslinje under den

Din Mac viser et Apple-logo, når den finder den lokale harddisk. Hvis den ikke kan finde en disk, forsøger den at bruge en startdisk på netværket. Mens opstarten fortsætter, bør du kunne se en statuslinje eller indikator eller roterende statusindikator med eller uden Apple-logoet. Denne skærm kan udskiftes med en tom skærm adskillige gange.

Opdaterer du eller geninstallerer MacOS, kan dette trin tage noget længere tid. Statuslinjen kan bevæge sig langsomt og sættes på pause i perioder, mens installationen er i gang.

Hvis din Mac lader til at sidde fast på dette skærmbillede, under eller umiddelbart efter installationen og du mener, at du har ventet længe nok til at vide, at din Mac ikke fortsætter fra denne skærm: Hold afbryderknappen nede i op til 10 sekunder, indtil din Mac slukker. Prøv at bruge “Sikker tilstand” for at finde frem til problemet.

Roterende globus

har du harddisk i computeren?

Globus med statusindikator

Når du bruger en startdisk på netværket, viser din Mac en roterende globus i stedet for et Apple-logo. Der vises muligvis også en roterende globus, hvis du starter op fra MacOS-gendannelse via internettet. Efterhånden som starten fortsætter, vises en statuslinje eller en roterende “statusindikator” som kan blinke med en tom skærm flere gange.

Globus med meddelelsessymbol

Globussymbol med meddelelsessymbol

Du får muligvis vist en globus med et udråbstegn, hvis det ikke lykkes din Mac at starte fra MacOS-gendannelse via internettet. Det kan være, at din Mac ikke kan oprette forbindelse til internettet, eller at den bruger en netværkskonfiguration, der ikke virker sammen med MacOS-gendannelse. Prøv at gøre dette for at løse problemet:

  • Brug Kommando-R under opstarten for at forsøge at bruge det indbyggede system til MacOS-gendannelse i stedet for macOS-gendannelse via internettet.
  • Opret forbindelse til internettet med Ethernet i stedet for Wi-Fi – eller omvendt.
  • Opret forbindelse til internettet via et andet netværk.
  • Prøv igen senere. Måske er problemet midlertidigt.

Hængelåssymbol

firmware adgangskode!

Hængelåssymbol med felt til adgangskode nedenunder

Hvis din Mac bruger firmware-adgangskode, vises låsesymbolet når du prøver at starte fra en anden disk, f.eks. et eksternt drev eller MacOS Recovery. Angiv firmware-adgangskoden for at fortsætte.

Her kan du finde nogle af de servicdes IP-Support tilbyder til MAC MAC Support tryk her for at fortsætte.

PIN-kode til systemlås

Nogen har låst din maskine, eller i nogle tilfælde, deres maskine og de savner den

 Apple-logo med pinkode nedenunder

Din Mac beder om en pinkode, når den er blevet fjernlåst med Find min Mac. Indtast adgangskoden på fire eller seks cifre for at fortsætte.

Log ind-vindue

Brugersymbol med felt til adgangskode nedenunder

Indtast din almindelige adgangskode til din Mac. HVIS FileVault (kryptering) er slået til, låser denne også op for din disk. Der vises muligvis et standardskrivebordsbillede i baggrunden, som kan ændres til dit valgte skrivebordsbillede, når du vælger din konto.

Du er på afveje

Brugersymbol med felt til adgangskode nedenunder

Den er HELT gal – Det er en Windowsmaskine og ikke en Mac du er ved at logge ind på. Sluk straks og tilkald hjælp

Læs mere

Er Facebook-konto’en blevet hacket?
Er din facebook konto blevet hacket eller overtaget af en anden – kan du finde hjælp til at genskabe din facebook her:

Jeg tror, at min Facebook-konto er blevet hacket

IP-SUPPORT ER IKKE en del af Facebook eller Meta Business.
Men tilbyder IT-Support til private og erhverv mod betaling.


Hvis du mener, at din konto er hacket eller overtaget af en fremmed, skal du Gå til denne side for at sikre din konto. Facvcebook vil herefter bede dig om at ændre adgangskode og gennemgå seneste aktivitet på på din facebookside.
Facebookkontoen er måske hacket – Når du bemærker:
– Din e-mail eller adgangskode er blevet ændret. – Navn eller fødselsdag er blevet ændret. – Der er sendt venneanmodninger til personer, du ikke kender. – Der er sendt beskeder, du ikke har skrevet. – Der er lavet opslag på din side, du ikke selv har oprettet

– Du kan også gennemse disse værktøjer og tips for at hjælpe med at holde din konto sikker. Det kan også være nyttigt at lære, hvordan du beskytter dig selv mod skadelig software, som kan kompromittere din konto



Hvis e-mailen, der er knyttet til din Facebook-konto, er ændret, kan du rulle ændringen tilbage. Når en e-mail ændres, sender facebook besked til den forrige e-mailkonto med et særligt link (så det er vigtigt du stadig har adagng til denne). Du skal klikke på det tilsendte link, for at tilbageføre ændringen af e-mailen og beskytte din konto.


Har du bedt om nustilling af din adgangskode til facebook – men ingenting sker – kan du finde mere her

Hvad kan jeg ellers gøre, når Facebook-konto er blevet hacket

Det korte svar er, man har kun de få muligheder Facebook selv giver, og Facebook har pt. Ingen europæisk support.

Hvis du havde 2 faktor genkendelse på din konto, så er der formodentlig også andet galt hos dig, Da koden og 2 faktor så er afluret. Så det kunne være virus eller anden form for malware.

Det kan også være du er blevet snydt til at afgive kode mm. Men det ville kræve en gennemgang af dit IT/mobil, for at finde ud af dette

Se evt. https://www.facebook.com/help/203305893040179 Vær opmærksom på at Facebook ikke tilbyder personlig support i EU Se Evt. forbrugerrådet Tænk’s artikel om kontakt til Facebook https://taenk.dk/forbrugerliv/elektronik-og-digitale-tjenester/saadan-kontakter-du-facebook
DECRYPTION; Cryptokluchen;

DECRYPTION TOOLS

Flere gode hjælpeværktøjer

Gratis anti-virus-værktøjer Gratis antiv-virus-skanner