IT Support +45 60 53 61 10

Mac, iPod, iPhone og iPad – brug den ultimative Mac opslagsside

Har du prøvet at finde ud af hvilken model/årgang din Mac er, så har du også opdaget, at det ikke er så nemt.


Er du i tvivl om hvilken Mac du har?


Reparation af Mac – Find din Mac her

Hvor finder du så de relevante data

Ordre- eller bestillingsnummeret (eks. vis MB467LL / A) er den bedste identifikator at søge på, da de næsten altid er nok til at identificere den nøjagtige Mac og en del sikrere at dele end serienummeret. Men har du ikke dette, er der også andre muligheder
Identifier Kunne se sådan her ud Findes på Skriv eks.
Ordre nummer MB467LL/A Kvitteringen Indpakningen Dokumentationen Medfølgende promo materiale MB467LL/A eller MB467
Model nummer A1278 or M8493 Hardware A1278 eller M8493
EMC nummer 2254 Næsten alt hardware 2254
Model nummeret MacBook5,1 Alt om denne Mac MacBook5,1
11 tal og bogstaver Serienummer W88401231AX Alt om denne Mac En del hardware En del indpakning Nogle kvitteringer 1AX
12 tal og bogstaver Serienummer C02CG123DC79 Alt om denne Mac En del hardware En del indpakning Nogle kvitteringer DC79
Intel Processor P8600 Intel Dokumentation P8600
Mac-computere inkl. iPods, iPhones og iPads - enten med Apple ordrenummer, modelnummer, EMC Nummer, Model Identifier, SN Nummer eller Intel-processor nummer

De mest almindelige Mac opstartsbilleder, som vises, når den starter

De mest almindelige Mac opstartsbilleder er nogle af de skærmbilleder, som du muligvis ser på din skærm, når din Mac starter op.

Startskærme kan variere efter Mac-model, operativsystem (macOS) og andet. Nogle skærmbilleder, eksempelvis forbudssymbolet eller spørgsmålstegnet, betyder, at du skal afhjælpe et problem, før din Mac kan fuldføre opstarten. For alle Mac-modeller gælder det, at starten er afsluttet, når Finder-menulinien, skrivebordet og Dock vises.

Forbudssymbol

Forbudssymbol

En cirkel med en linje gennem betyder, at den valgte startdisk indeholder et Mac-operativsystem, men det er ikke et MacOS, din Mac kan bruge. Du skal geninstallere MacOS på disken.

Spørgsmålstegn

Startdisk er ikke tilgængelig

Mappe med et blinkende spørgsmålstegn indeni

En mappe med et spørgsmålstegn angiver, at den valgte startdisk ikke er tilgængelig eller ikke indeholder et Mac-operativsystem. Lær, hvordan du løser et blinkende spørgsmålstegn.

Tom skærm

startskærm – bare giv den tid!

Tom skærm

Det er normalt, at der vises en tom skærm en eller flere gange under starten. Den kan være sort, grå, blå eller et skrivebordsbillede. Hvis der ikke vises et billede efter et stykke tid, skal du kontrollere, at din skærm er tændt, tilsluttet, og at der er skruet op for dens lysstyrke.

Hvid skærm

Den er formentlig gal med grafikken

Tom skærm

Grafikkortet på din computer har det ikke så godt og skal enten renses eller udskiftes.

Apple-logo med statuslinje under den

Din Mac viser et Apple-logo, når den finder den lokale harddisk. Hvis den ikke kan finde en disk, forsøger den at bruge en startdisk på netværket. Mens opstarten fortsætter, bør du kunne se en statuslinje eller indikator eller roterende statusindikator med eller uden Apple-logoet. Denne skærm kan udskiftes med en tom skærm adskillige gange.

Opdaterer du eller geninstallerer MacOS, kan dette trin tage noget længere tid. Statuslinjen kan bevæge sig langsomt og sættes på pause i perioder, mens installationen er i gang.

Hvis din Mac lader til at sidde fast på dette skærmbillede, under eller umiddelbart efter installationen og du mener, at du har ventet længe nok til at vide, at din Mac ikke fortsætter fra denne skærm: Hold afbryderknappen nede i op til 10 sekunder, indtil din Mac slukker. Prøv at bruge “Sikker tilstand” for at finde frem til problemet.

Roterende globus

har du harddisk i computeren?

Globus med statusindikator

Når du bruger en startdisk på netværket, viser din Mac en roterende globus i stedet for et Apple-logo. Der vises muligvis også en roterende globus, hvis du starter op fra MacOS-gendannelse via internettet. Efterhånden som starten fortsætter, vises en statuslinje eller en roterende “statusindikator” som kan blinke med en tom skærm flere gange.

Globus med meddelelsessymbol

Globussymbol med meddelelsessymbol

Du får muligvis vist en globus med et udråbstegn, hvis det ikke lykkes din Mac at starte fra MacOS-gendannelse via internettet. Det kan være, at din Mac ikke kan oprette forbindelse til internettet, eller at den bruger en netværkskonfiguration, der ikke virker sammen med MacOS-gendannelse. Prøv at gøre dette for at løse problemet:

  • Brug Kommando-R under opstarten for at forsøge at bruge det indbyggede system til MacOS-gendannelse i stedet for macOS-gendannelse via internettet.
  • Opret forbindelse til internettet med Ethernet i stedet for Wi-Fi – eller omvendt.
  • Opret forbindelse til internettet via et andet netværk.
  • Prøv igen senere. Måske er problemet midlertidigt.

Hængelåssymbol

firmware adgangskode!

Hængelåssymbol med felt til adgangskode nedenunder

Hvis din Mac bruger firmware-adgangskode, vises låsesymbolet når du prøver at starte fra en anden disk, f.eks. et eksternt drev eller MacOS Recovery. Angiv firmware-adgangskoden for at fortsætte.

Her kan du finde nogle af de servicdes IP-Support tilbyder til MAC MAC Support tryk her for at fortsætte.

PIN-kode til systemlås

Nogen har låst din maskine, eller i nogle tilfælde, deres maskine og de savner den

 Apple-logo med pinkode nedenunder

Din Mac beder om en pinkode, når den er blevet fjernlåst med Find min Mac. Indtast adgangskoden på fire eller seks cifre for at fortsætte.

Log ind-vindue

Brugersymbol med felt til adgangskode nedenunder

Indtast din almindelige adgangskode til din Mac. HVIS FileVault (kryptering) er slået til, låser denne også op for din disk. Der vises muligvis et standardskrivebordsbillede i baggrunden, som kan ændres til dit valgte skrivebordsbillede, når du vælger din konto.

Du er på afveje

Brugersymbol med felt til adgangskode nedenunder

Den er HELT gal – Det er en Windowsmaskine og ikke en Mac du er ved at logge ind på. Sluk straks og tilkald hjælp

Læs mere

Sådan opsiger du Spotify

IP-SUPPORT ER IKKE EN DEL AF SPOTIFY. Men tilbyder IT-Support til private og erhverv.


Kort guide til opsigelse af Spotify abonnement
Spotify er en onlinemusiktjeneste, hvor brugerne har mulighed for at streame musik efter behov via Spotify’s unikke teknologi. Spotify giver adgang til alle dine eksisterende Spotify-playlister. Er du interesseret i at opsige dit Spotify abonnement, så du fx ikke ender med at betale for to forskellige musiktjenester?

Hvad bruger du egentlig Spotify til?


Dit daglige soundtrack: En konstant foranderlig udvalg fra playlister for at sikre, at du har den perfekte musik til enhver lejlighed, dag eller nat. Baseret på din tidszone og opdateret døgnet rundt.
Toplister: Områdebaserede playlister og nye tendenser, der spænder over flere områder.
Genrer og stemninger: Find et mix, der matcher din stemning.
Nye udgivelser: Nyudgivne album.
Din musik: Personligt bestyrede playlister og sange.
Radio: Generer kunstner- og sangbaserede radiostationer, Du kan initialisere Spotify Radio fra en søgning efter kunstner eller musiknummer.

Spotify-Premium abonnementet kan ikke opsiges fra Spotifys app’en, hverken på PC, Mac eller Android eller iPhone/Pad.

Spotifys opsigelses side LINK

I denne korte guide til opsigelse af Spotify abonnement
Alternativt kan du følge dette link til Spotifys abonnements-side. – Her vælger du “Manage my options” under overskriften “Manage your subscriptions”. – Herefter vælger du Linket nederst på den nye side – Click here to continue to the cancellation page. – Herefter kommer en side, hvor Spotify spørger til hvorfor du ønsker at opsige dit abonnement.
Som premium-medlem kan du vælge at forblive “premium”, eller nedgradering til det billigere ”unlimited-abonnement” eller “cancel your subscription,” og dermed opsige dit abonnement.

Her kan du se om der er fejl på Spotify serveren: LINK

spotify-logo-1

Er Facebook-konto’en blevet hacket?
Er din facebook konto blevet hacket eller overtaget af en anden – kan du finde hjælp til at genskabe din facebook her:

Jeg tror, at min Facebook-konto er blevet hacket

Hvis du mener, at din konto er hacket eller overtaget af en fremmed, skal du Gå til denne side for at sikre din konto. Facvcebook vil herefter bede dig om at ændre adgangskode og gennemgå seneste aktivitet på på din facebookside. IPSUPPORT kan hjælpe med dig med denne opgave, hvis det først er gået galt.
Facebookkontoen er måske hacket – Når du bemærker:
– Din e-mail eller adgangskode er blevet ændret. – Navn eller fødselsdag er blevet ændret. – Der er sendt venneanmodninger til personer, du ikke kender. – Der er sendt beskeder, du ikke har skrevet. – Der er lavet opslag på din side, du ikke selv har oprettet

– Du kan også gennemse disse værktøjer og tips for at hjælpe med at holde din konto sikker. Det kan også være nyttigt at lære, hvordan du beskytter dig selv mod skadelig software, som kan kompromittere din konto



Hvis e-mailen, der er knyttet til din Facebook-konto, er ændret, kan du rulle ændringen tilbage. Når en e-mail ændres, sender facebook besked til den forrige e-mailkonto med et særligt link (så det er vigtigt du stadig har adagng til denne). Du skal klikke på det tilsendte link, for at tilbageføre ændringen af e-mailen og beskytte din konto.


Har du bedt om nustilling af din adgangskode til facebook – men ingenting sker – kan du finde mere her

Flere gode hjælpeværktøjer

Gratis anti-virus-værktøjer Gratis antiv-virus-skanner